5-10 másodperc- ennyi idő alatt dönti el egy ember, hogy elköteleződik egy tartalom iránt, vagy keres egy másikat-derül ki a www.hrotoday.com-on a közelmúltban megjelent cikkből. Sokan gondolják, hogy ez a tempó csak a technikai eszközökön felnőtt Y generációra jellemző, pedig mindinkább globális tendencia az, hogy a hosszas figyelmet igénylő aktivitás helyett a mikro-tanulást részesítjük előnyben.
Mi is az a mikro-tanulás pontosan? Internetes tanulás, ahol a tananyag könnyen emészthető, szűk témát magában foglaló kis egységekre van bontva. Lehet ez például egy két-háromperces videó, vagy egy okostelefonon keresztül elérhető rövid modul. A cél mindig a fásultság, fáradtság megelőzése és a feldolgozhatatlan információmennyiség elkerülése.
„A legtöbb iparág képes lenne kamatoztatni a mikro-tanulásban rejlő lehetőséget, ha megfelelő módon használnák.” mondja Eric Kuennen a Pearson Education személyügyi vezetője. „A legtöbb vállalatnak vannak értékesítői, akik a termékeket, szolgáltatásokat mutatják be. Számukra elengedhetetlen a folyamatosan frissülő információ biztosítása, ami például egy mobiltelefonos applikáción keresztül egyszerűen eljuttatható.”
A mikro-tanulás ugyanakkor nem csak egy kényelmes útja az információközlésnek; manapság elengedhetetlen a munkavállalók folyamatos, magas színvonalú képzése. A Deloitte modern tanulással kapcsolatos kutatása szerint egy átlag munkavállaló a heti munkaidejéből 1 százalékot tud szakmai fejlődésére szánni. 40 órás munkahéttel számolva ez hetente 24, naponta 4,8 percet jelent.
Minden perc számít és a mikro-tanulás formátum talán az egyetlen útja a munkaerő professzionális fejlesztésének. Nem árt azonban néhány jól bevált módszert követni a siker érdekében:
Interaktivitás: A rövid tananyag önmagában nem garantálja, hogy a munkavállalók lelkesen forduljanak a tanulás felé. Ha azonban a 2-3 perces tartalom befogadása után azonnali aktivitást várunk a résztvevőtől – rövid teszt kitöltése, videós válaszüzenet stb.-, akkor az elköteleződés mellett a tanulást is elősegítjük. A tanuló az elsajátított tudást azonnal használja, ami ezáltal mélyebben és hosszabb távra beépül.
A jól időzített, személyre szabott tartalom: A munkavállalók lelkesebben fogyasztják azokat a tartalmakat, amelyekről úgy érzik, hogy igazodnak az aktuális fejlesztési igényeikhez. Például egy értékesítő nagyobb szükségét érzi egy ügyfélkapcsolati tréningnek akkor, amikor kínkeservesen próbálja elérni az értékesítési célokat.
Tehát a mikro-tanulás akkor igazán hatékony, ha eseményekre, helyzetekre reagál; mint például egy új kollega betanítása, új cégstratégia bevezetése, vagy egy speciális szakmai kihívással szembenéző munkavállaló támogatása.
A mobiltelefon szerepe: A hatékony mikro-tanulás folyamathoz elengedhetetlen a mobiltelefonok használata. Fontos, hogy a felhasználóbarát tartalmakhoz bárhol, bármikor hozzájusson a munkavállaló. A könnyen hozzáférhető „tananyag” elősegíti az elköteleződését és a lehetőséget, hogy a tanulást beillessze a saját időbeosztásába.
Rövidre fogott tartalom: Amikor a cégen belül összeülnek a különböző osztályok, vezetők hogy eldöntsék, mi kerüljön a tananyagba, könnyen célt tévesztenek és elveszik a mikro-tanulás lényege. Nem szabad elfelejteni, hogy ez a tanulási forma csak akkor hatékony, ha valóban mikro, azaz pár perc alatt befogadható egységenként van tálalva. A L&D projekt menedzserek tehát lehetőleg jó előre tisztázzák a képzés kidolgozásában részt vevő kollegákkal, hogy a tananyagot a cél érdekében jelentősen csökkenteni kell.
A mai technikai vívmányokkal karöltve a mikro-tanulás egy nagyszerű eszköz arra, hogy a munkahelyi „tanulókat” érdekes, szórakoztató tartalommal lássuk el, amelyhez tetszés szerint bármikor, bárhonnan hozzáférhetnek. A mikro-tanulás szükségességét alátámasztja az a trend is, hogy egyre több vállalat a munkavállalókat helyezi középpontba. Ezek a cégek tudomásul veszik az alkalmazottakra nehezedő idő- és energia nyomást és ezeket figyelembe véve terelgetik őket a szakmai siker felé vezető úton. A munkavállalók igényeihez és preferenciáihoz igazodó L&D programok megteremtése egy fontos lépés ebben a folyamatban.