Rengeteg előzetes stressz forrása, hogy tartunk a prezentáció néhány résztvevőjétől.

Ennek az egyik oka az, hogy már ismerjük az illetőt, és sok élvezetet nem jelentett a vele való beszélgetés, esetlegesen a közös munka. A másik problémaforrás az, hogy másoktól hallunk ijesztő dolgokat Mr. Barátságtalanról, Mr. Kekeckedőről stb.

Mi mindent tegyünk e nem kis gond kezelése érdekében?

  • Gondoljuk át (s ha kell, kérdezzünk meg erről más – az illetőt ismerő – hozzánk közel álló személyeket is), hogy mi az illetővel az alapprobléma.
  • Gondoljuk át, hogy ezen okokból melyekkel tudunk valamit kezdeni. Ha találunk ilyeneket, akkor tegyük is meg a szükséges lépéséket.
  • Írjuk össze, hogy az illető milyen típusú, tartalmú mondatokra „ugrik”, miktől javallt tartózkodnunk. Vegyük számba azokat a gondolatokat, prezentációs megoldásokat, érvelési módokat is, amelyeket partnerünk közismerten kedvel. Ilyenkor használjuk ezeket!

Találjuk meg azokat a megtapasztalt igazságtartalmakat tartalmazó mondatokat, amelyekkel önmagunkat erősíthetjük. Így – a már előrevetített kellemetlenség felbukkanásakor – már kevésbé billent ki minket az egyensúlyból a történés. Ezáltal jobban tudunk koncentrálni a helyzet megfelelő kezelésére, a provokatív kérdés megválaszolására. Például:

  • Ez az ember csak azért kritizálja mindig keményen a prezentált anyagot, hogy azután a hibákra hivatkozva csökkenthesse az árat.
  • Ő mindig úgy érzi, hogy a főnöke jelenlétében kötelező számára a kukacoskodás.
További cikkek