A tárgyalások zömére jellemzőek a konfliktusok. Ezek leggyakoribb okai:
- Erőteljes érdekkülönbségek.
- Nem látjuk tisztán a különböző érdekek esetleges egymást kiegészítő és erősítő kapcsolatát.
- Mindig csak a másikban keressük a probléma forrását.
- Sok a félreértés, elegendő információ megléte nélkül ítélkezünk.
- Egy idő után már a presztízs megvédése fontosabb, mint a megállapodás.
A tárgyalás sikerének alaposan megnő az esélye, ha igyekezünk megfelelő kompromisszumokat keresni (s főleg találni…).
Koncentráljunk a konfliktusok azon részére, amelyek jó szándékkal, a megfelelő emberi viszonyok kialakításával, az egymásra való odafigyeléssel kezelhetőek!
Vegyük igénybe az érzelmi intelligencia összetevőit, foglalkozzunk az érdekrendszerek harmóniájával!
A nehéz helyzetek megoldását nagyban segíti, ha nem felejtjük: sosem szabad konokul, rosszul értelmezett presztízsféltésből az álláspontunkat védeni. Ennél fontosabb és célravezetőbb az érdekeink érvényesítése.
Jó konfliktuskezelés rossz kommunikációval elképzelhetetlen. A problémamegoldást nagyban megkönnyíti, ha a vitapartnert és a gondot élesen el tudjuk különíteni egymástól. Nem elegendő a csupán a tartalomra való tökéletes összpontosítás. Sokat segít, ha megfelelő figyelmet fordítunk a „csomagolásra is”. A kellő idő, a megfelelő helyszín már önmagában is legalább félmegoldást jelent. A kommunikáció során folyamatosan törekedjünk a „mi” érzés kialakítására!